Yrityksen historia

Helsingistä oli tullut tiiviisti asuttu 1900-luvun alkuun tultaessa ja kaupunkilaiset kaipasivat luonnonhelmaan. Helsinkiläiset hankkivat vilkkaasti kesäasuntoja saaristosta ja laivaliikenne kasvoi. Saaristohöyryt veivät kesäasukkaita saaristoon ja toivat elintarvikkeita myytäväksi kaupunkiin.

1940-luvun sotavuodet tyrehdyttivät vilkkaan saaristoliikenteen ja sodan päätyttyä kaupunkilaisilla oli kova kaipuu saaristoon. Monet saaristolaivoista oli kuitenkin luovutettu sotakorvauksina ja aluksista oli huutava pula.

Kaikki alkoi pienestä puisesta Annikista vuonna 1945.

King

Vuonna 1945 Jaakko Rautakorpi aloitti saaristoliikenteen hankkimalla puisen m/s Annikin. Pula-ajasta johtuen alus toimi puukaasulla. Liikenne aloitettiin reitillä Ruoholahdesta Westendin edustalla sijaitsevaan Vehkasaareen. Matkustajat olivat pääasiassa kaupungissa töissä käyviä kesäasukkaita, aamuisin lähdettiin Ruoholahteen ja illalla palattiin saareen. Alus yöpyi saaressa, kuten myös Jaakko perheineen. Liikenne oli vilkasta, mm. säveltäjä Toivo Kärki vietti kesiä Vehkasaaressa ja oli usein nähty vieras Annikilla. Sodan jälkeen vietettiin iloista aikaa, laituritansseja järjestettiin usein, juhannusyönäkin ilo oli ylimmillään ja hanuri soi.

1947 - Annikki ja Varsovan laulu

Liikenne oli vilkasta, Annikki kävi pieneksi ja jo 1947 hankittiin uusi isompi Annikki, mutta jo yhden kauden jälkeen sitä jouduttiin pidentämään. Jo vuonna 1947 avattiin uusi reitti Pihlajasaareen. Annikin tilalle hankittiin Jonne ja pian Jonnenkin tilalle hankittiin suurempi Mary.

Uusi reitti avattiin Pirttisaareen sekä Mustahevoseen, viikonloppuisin risteiltiin myös Porvooseen. Lisäksi liikennöitiin myös lähisaariin.

Vaikka kieltolaki olikin päättynyt jo 1930-luvulla, väkijuomat olivat kalliita ja pirtu liikkui yhä saaristosa. Eteläiseltä itämereltä saapui maahamme 96-prosenttista Varsovan laulua.

Tuo oli 1950-luvun ilmiö, Varsovan laulusta tehtiin Åke Lindmanin tähdittämä elokuva ja Aku Ankassakin tuolloin kerrottiin: Varsovan laulu piiloon! Tullinuuskija paapuurin puolella. Kuten monella saaristossa liikkuvalla oli tuolloin tapana, niin Royal Linen perustaja Jaakko Rautakorpikin hankki toisinaan Varsovan laulua. Jaakolla oli myös pirssiauto ja siinä sivussa tuli asiakkaille myytyä muutama pullo. Virka-valta sai asiasta vihiä ja löysivät m/s Annikista 96-prosenttista. Alus takavarikoitiin valtiolle ja pakkohuutokaupattiin Pirttisaaressa, kuten oli tapana myös kieltolain aikana.

1952 - Helsingin kansainvälistyminen.

Olympiakesänä 1952 Helsingissä aloitettiin kansainvälisen mallin mukaisesti Sightseeing-risteilyt kisaturisteja silmällä pitäen. Risteilyjä tarjoava yritys ajautui kuitenkin konkurssiin ja 1960-luvulla seuraavakin yritys ajautui vaikeuksiin. Jaakko Rautakorpi osti yritykseltä Terhin sekä Standardin ja aloitti sightseeing-liikenteen. Lisäksi 1960-luvulla hankittiin puinen King ja Terhi 2. 1960-luvun lopulla lento- ja laivayhteyksien parannutta Helsingissä vieraili yhä enemmän turisteja ja myös kotimainen kysyntä kasvoi. Pian sightseeing-risteilyistä tulikin tärkeä osa liikennettä.

1970-1980 - Liikenne kasvaa.

Jaakko Rautakorpi kuoli vuonna 1970 ja Jorma Rautakorpi jatkoi toimintaa. Vanhoja aluksia korvattiin uusilla, mm. 1970-luvun alussa hankittiin kolme alusta Hollannista: Standart II, Katarina ja Natalia. Natalia tarvittiin suosittua Kaunissareen liikennettä varten. Suomenlinnan ja Korkeasaaren liikennettä avustettiin kaupungin kanssa tehdyillä sopimuksilla. Alumiinirunkoisia aluksia King, Queen ja Princess tehtiin 1980- luvulla Pellingissä. Vuonna 1975 yrityksen nimeksi tuli J. Rautakorpi Oy ja 1986 Royal Line Oy. Reiteiksi vakiintuivat Sightseeing-risteilyt itään ja länteen sekä risteilyt Porvooseen.

1990 - Lounas ja illallisristeilyt alkavat.

Katarina ja Natalia muutettiin sisätiloiltaan ja keittiöltään ravintolatoimintaan paremmin soveltuvaksi ja näin sightseeing risteilyiden ohessa tarjoiltiin lounasta ja illallista laivoilla niiden omasta keittiöistä. Yritysristeilyjen merkitys kasvoi merkittävästi 1980- ja 1990-luvuilla ja laivakauppoja tehtiin, ”pikku” King laiva vaihtui Princeen. Yhtiölle rakennettiin uusi ravintolalaiva, 180 paikkainen King vuonna 1999 kasvaneeseen risteilykysyntään. Kaunissaarenliikenne hiipui ja ne jäivät pois yhtiön ohjelmasta.

2000 luku. Kaudessa lounas- ja illallisristeilyjä on yli 1000.

Royal Linen illallisristeilyt valittiin Helsingin parhaaksi kaupunkilomatuotteeksi 2009. 2010-luvulla Royal Linen lounas-ja illallisristeilyt ovat Suomen suosituimmat ja Royal Line on yritysristeilyjen markkinajohtaja Helsingissä. Prince myytiin ja tilalle tuli RoyalCat vuonna 2007 Söderskärin ja Porvoon liikennettä varten. Hop On Hop Off bussiliikenne aloitettiin 2010 Helsinki Lines yhtiöllä, joka on kasvanut usealla eri palvelulla Helsingin yhdeksi suurimmista opastettujen turistipalveluiden tuottajaksi.

2018 Uusia risteilyjä Espoossa ja Porvoossa

Uutena palveluina vuonna 2018 aloitetaan Espoossa teemalliset lounas ja illallisristeilyt sekä Porvoossa opastetut joki-ja illallisristeilyt.