Royal Line - 70 vuotta saaristoelämyksiä

70 vuodessa on kuljettu pitkä tie Suomen suosituimpien lounas- ja illallisristelyjen tarjoajaksi. Risteilykaudessa lounas- ja illallisristelyjä on yli 1000. Royal Linen illallisristeilyt valittiin Helsingin parhaaksi kaupunkilomatuotteeksi 2009.

Royal Line on myös yritysristeilyjen markkinajohtaja Helsingissä. Nykyään tasokkaita ravintolalaivoja on kuusi, kaikki alkoi kuitenkin pienestä puisesta Annikista vuonna 1945.

Saaristoliikenne vilkastuu

Helsingistä oli tullut tiiviisti asuttu 1900-luvun alkuun tultaessa ja kaupunkilaiset kaipasivat luonnonhelmaan. Helsinkiläiset hankkivat vilkkaasti kesäasuntoja saaristosta ja laivaliikenne kasvoi. Saaristohöyryt veivät kesäasukkaita saaristoon ja toivat elintarvikkeita myytäväksi kaupunkiin. 1940-luvun sotavuodet tyrehdyttivät vilkkaan saaristoliikenteen jaHanuri soi saaristossa sodan päätyttyä kaupunkilaisilla oli kova kaipuu saaristoon. Monet saaristolaivoista oli kuitenkin luovutettu sotakorvauksina ja aluksista oli huutava pula.

Vuonna 1945 kaikki alkoi

Vuonna 1945 Jaakko Rautakorpi aloitti saaristoliikenteen hankkimalla puisen m/s Annikin. Pula-ajasta johtuen alus toimi puukaasulla. Liikenne aloitettiin reitillä Ruoholahdesta Westendin edustalla sijaitsevaan Vehkasaareen. Matkustajat olivat pääasiassa kaupungissa töissä käyviä kesäsukkaita, aamuisin lähdettiin Ruoholahteen ja illalla palattiin saareen. Alus yöpyi saaressa, kuten myös Jaakko perheineen. Liikenne oli vilkasta, mm. säveltäjä Toivo Kärki vietti kesiä Vehkasaaressa ja oli usein nähty vieras Annikilla. Sodan jälkeen vietettiin iloista aikaa, laituritansseja järjestettiin usein, juhannusyönäkin ilo oli ylimmillään ja hanuri soi. Liikenne oli vilkasta, Annikki kävi pieneksi ja jo 1947 hankittiin uusi isompi Annikki, mutta jo yhden kauden jälkeen sitä jouduttiin pidentämään. Jo vuonna 1947 avattiin uusi reitti Pihlaja-saareen. Annikin tilalle hankittiin Jonne ja pian Jonnenkin tilalle hankittiin suurempi Mary.

Uusia reittejä - Sightseeing alkaa

Uusi reitti avattiin Pirttisaareen sekä Mustahevoseen, viikonloppuisin risteiltiin myös Porvooseen. Lisäksi liikennöitiin myös lähisaariin. Olympiakesänä 1952 Helsingissä aloitettiin kansainvälisen mallin mukaisesti Sightseeing-risteilyt kisaturisteja silmällä pitäen. Risteilyjä tarjoava yritys ajautui kuitenkin konkurssiin ja 1960-luvulla seuraavakin yritys ajautui vaikeuksiin. Jaakko Rautakorpi osti yritykseltä m/s Terhin sekä m/s Standardin ja aloitti sightseeing-liikenteen. Lisäksi 1960-luvulla hankittiin m/s King ja m/s Terhi 2. 1960-luvun lopulla lento- ja laivayhteyksien parannutta m/s Standard 2 KauppatorillaHelsingissä vieraili yhä enemmän turisteja ja myös kotimainen kysyntä kasvoi. Pian sightseeing-risteilyistä tulikin tärkeä osa liikennettä.

Liikenne kasvaa

Jaakko Rautakorpi kuoli vuonna 1970 ja Jorma Rautakorpi jatkoi toimintaa. Vanhoja aluksia korvattiin uusilla, mm. 1970-luvun alussa hankittiin kolme alusta Hollannista sekä uusia aluksia teetettiin 1970- ja 1980-luvuilla. Vuonna 1975 yrityksen nimeksi tuli J. Rautakorpi Oy ja 1986 Royal Line Oy. Reiteiksi vakiintuivat Sightseeing-risteilyt sekä risteilyt Porvooseen ja liikenne lähisaariin jäi pois. M/s King hankittiin vuonna 1999. Yritysristeilyjen merkitys kasvoi merkittävästi 1980- ja 1990-luvuilla ja on yhä kasvanut. Myös lounas- ja illallisristeilyt ovat nykyään tärkeä osa toimintaa, laivakeittiössä tehdyt saariston herkut ovat monelle risteilyn kohokohta. M/s RoyalCat hankittiin vuonna 2007 ja vuonna 2008 alkoi reittiliikenne Söderskärin majakalle. Nyt 2010-luvulla Royal Linen lounas-ja illallisristeilyt ovat Suomen suosituimmat ja Royal Line on yritysristeilyjen markkinajohtaja Helsingissä. Myös päiväretket ja teemaristeilyt ovat tärkeä osa Royal Linen kokonaisvaltaista palveluntarjontaa.

Laivoja vuosien varrelta

m/s Annikki 1945-1947
m/s Annikki 1947-1951
m/s Jonne 1951-1956
m/s Mary 1956-1966
m/s Terhi 1965-1975
m/s King 1966-1972
m/s Standard 1967-1986
m/s Terhi 2 1968-1978
m/s Standard 2 1972-1984
m/s King 1980-1995
m/s Prince 1998-2006